"Sampaikanlah dariku walau satu ayat"~[hadith]

Assalamualaikum warahmatullahi warakatuh.. Terima Kasih kerana mengunjungi blog ilmu lancaster. Blog ini telah diwujudkan oleh warga warga yang perihatin dengan Ilmu. Banyak Ilmu ilmu yang kita dapat sehari hari, daripada khutbah, melayari Internet, email, youtube, perjumpaan komuniti malah pemerhatian kita terhadap tanda(ayat) kebesaran Allah serta Tadabbur Al Quran itu sendiri.. Jesteru sampaikanlah apa yang termampu di Blog ini melalui komen2 dan sebagainya. semoga ada manfaat kepada warga Lancaster khususnya dan warga internet umumnya. Semoga Allah jualah yang membalas amal kita dan digolongkan sebagai ilmu yang bermanfaat yang akan mengikut kita ke kubur

Monday 8 February 2010

Ceramah Islamic medicine


Alhamdulilah sebentar tadi berlangsung ceramah pertama Dari siri ceramah Islamic awareness week yg disampaikan oleh seorang pakar plastic surgeon Dari Leeds Dr Sharif kaf Al Ghazal.Saya kira beliau seorang yg berjuang dalam menterkedepankan perubatan Islam kerana telah mengasaskan journal of Islamic medicine. Ceramah hari ini banyak menyingkap rahsia2 sejarah perubatan Islam termasuklah tokoh2 seperti arrazy dan ibn Sina. Turut disentuh ialah peranan wanita dalam perubatan seperti Rufaidah Al islami serta beberapa tokoh2 barat yg suatu masa dulu terpaksa keluar Dari Britain untuk belajar ilmu perubatan kerana kondisi pada itu yg melarang wanita mengambil kursus terbabit.

Sumbangan terbesar islam adalah dari sudut etika perubatan Islam yang banyak dinukilkan oleh Attabari. Beliau menggariskan ciri2 atau etika surgeon dalam Islam yg mengenengahkan akhlak dan akidah Islami seperti berlemah lembut,memohon doa Dari Allah Takutkan tuhan ,membantu orang dalam kesusahan dan sebagainya yg meletakkan peranan surgeon Lebih dari sekadar kerjaya tetapi juga ibadah kepada Allah swt dan peranan sebagai doktor Muslim.

Terlalu banyak mutiara yang ingin beliau kongsikan (slide 72 mukasurat insyaAllah boleh didapati Dari isoc). Banyak sumber online seperti www.islamicmedicine.org (website beliau) Dan www.muslimheritage.com (membicarakan rahsia dan sejarah Islam yg hilang Dari fakta sejarah) antara Rujukan yg boleh menjelaskan tajuk hari ini..



walaupun sesi agak padat namun hadirin yg terdiri Dari pelbagai latarbelakang agama dan pendidikan turut bertanyakan soalan yg menarik mengenai peranan Islam dalam ilmu perubatan, pendapat Islam mengenai isu2 perubatan moden dan sebagainya. Esok pula Akan Berlangsung ceramah Dari Dr Salim Auduz bertajuk sumbangn Islam dalam ketamadunan moden..saksikan

snack ditaja oleh sultan of lancaster dan pak imran

No comments:

Radio nasyid FM